Simulācijā balstīta izglītības pieeja medicīnas un veselības aprūpes izglītībā
GASTRO CENTRA viena no prioritātēm ir medicīniskā izglītība, kas ir stūrakmens visai veselības aprūpes sistēmai valstī, tādēļ GASTRO CENTRS vienmēr atbalstījis gan topošo, gan esošo mediķu profesionālo izaugsmi, jaunu izglītības metožu ieviešnu un pieejamību gan medicīnas studentiem, gan esošajiem ārstiem. Viens no būtiskiem virzieniem, kurā vēlamies doties, ir simulāciju tehnoloģiju izmantošana ārstu, māsu un rezidentu apmācību procesā, lai nodrošinātu pēc iespējas kvalitatīvāku un inovatīvāku mediķu izglītību un apmācību. Tāpēc šajā “GASTRO Ziņu” numurā Rīgas Stradiņa universitātes speciālisti sīkāk stāsta par simulācijas metodi mediķu izglītībā.
Simulācijā balstītas izglītības pieejas galvenās priekšrocības
Daina Malinsa,
Rīgas Stradiņa universitātes
Medicīnas izglītības tehnoloģiju centra simulāciju instruktore,
Andreta Slavinska,
Rīgas Stradiņa universitātes
Medicīnas izglītības tehnoloģiju centra direktora p.i.
Veselības aprūpes kvalitāte ir viens no principiem, kas ilgstoši saglabā savu aktualitāti veselības aprūpes politikas veidotāju vidū gan atsevišķu valstu, gan Eiropas Savienības, gan pasaules līmenī.
Nav šaubu, ka veselības aprūpes kvalitātes pamatā ir medicīnas un veselības aprūpes jomas speciālistu kompetence un profesionalitāte, ko tiešā veidā ietekmē izglītības satura kvalitāte un izglītības procesa organizācijas modeļa izvēle.
Veidojot un īstenojot medicīnas un veselības aprūpes jomas specifikai atbilstošas dažāda līmeņa izglītības programmas, tiek ievērots, ka tām jābūt pierādījumos balstītām, aktuālām un saskaņā ar mūsdienu prakses standartiem, turklāt šo izglītības programmu īstenošanas procesā tiek ievērots viens no medicīnas ētikas fundamentālākajiem principiem –– VISPIRMS NEKAITĒT.
Attīstoties veselības aprūpes drošības konceptam (kas ietver pacienta tiesības uz kvalitatīvu un drošu veselības aprūpi), ir mainījusies arī topošo un esošo medicīnas un veselības aprūpes jomas profesionāļu mācīšanas un mācīšanās pieeja. Mūsdienās nav iedomājams, ka topošo un esošo medicīnas un veselības aprūpes jomas profesionāļu nolūks mācīties varētu būt par cēloni tam, ka pacientam tiek nodarīts kaitējums vai pacienta drošība tiek apdraudēta. Likumsakarīgi tas paredz nepieciešamību mācīšanas un mācīšanās procesu organizēt trīs pēctecīgos posmos:
– teorijā balstīta mācīšanās;
– simulācijā balstīta mācīšanās;
– tikai tad reālā darba vidē balstīta mācīšanās.
Saskaņā ar definīciju simulācija medicīnas un veselības aprūpes jomā ir metode, kas rada situāciju vai vidi, kas ļauj indivīdam izjust reāla veselības aprūpes notikuma attēlojumu, lai drošā veidā mācītos, praktizētu, novērtētu, pārbaudītu vai testētu, gūtu izpratni par sistēmām vai cilvēku darbībām. Simulācijā balstīta izglītība prioritāri ietver ideju par drošību veselības aprūpē (pacientu drošību, ārstniecības personu drošību, jebkura medicīnas un veselības aprūpes jomā strādājošo drošību, procesu un sistēmu drošību, tehnoloģiju drošību u.c.) un iespēju drošos apstākļos mācīties. Simulācijā tiek radīti apstākļi, kuru ietvaros ir iespējams apgūt jaunas, pilnveidot jau kādreiz apgūtas, kā arī praktizēt reti pielietotas klīniskās prasmes, sagatavoties neikdienišķām situācijām, trenēt komunikācijas un komandas darba prasmes dažādās klīniskās situācijās, pārbaudīt un apstiprināt jaunus algoritmus, novērtēt vadlīnijas, koncepcijas un pieejas pirms to ieviešanas reālos klīniskos apstākļos, kā arī aprobēt veselības aprūpē pielietoto aprīkojumu vai tehnoloģijas.
Simulācijā balstītas izglītības pieejas galvenās priekšrocības, lūkojoties no pedagoģiskās perspektīvas, ir pieredzē balstīta mācīšanās, apzināta prakse un spēja sniegt tūlītēju atgriezenisko saiti. Turklāt šī pieeja ļauj drošā un kontrolētā vidē sistemātiski novērtēt izglītojamā teorētisko zināšanu apjomu un kvalitāti, noteikt prasmju apguves līmeni un prognozēt izglītojamā spējas un atbilstību reālai darba videi.
Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) mērķtiecīgs darbs pie simulācijā balstītas izglītības pieejas integrācijas medicīnas un veselības aprūpes virziena studiju programmās aizsākās līdz ar RSU Medicīnas izglītības tehnoloģiju centra (MITC) izveidi 2013.gadā. RSU MITC mērķis ir uzlabot medicīnas un veselības aprūpes speciālistu izglītību, studiju procesā iekļaujot inovatīvas un simulācijā balstītas mācību metodes un rīkus, lai veicinātu veselības aprūpes kvalitāti, pacientu un ārstniecības personu drošību.
Simulācijas anestezioloģijā un reanimatoloģijā, ķirurģijā, ginekoloģijā un dzemdniecībā, kā arī daudzās citās specialitātēs mūsdienās ir ierasta un neatņemama prakses daļa. Arī gastroenteroloģijā simulācijām ir būtiska nozīme, īpaši tādēļ, ka, pieaugot gastrointestinālo slimību apjomam un attīstoties tehniskajām iespējām, pieaug vajadzība endoskopisko procedūru veikšanā un ir nepieciešami kvalitatīvi apmācīti speciālisti.
Endoskopisko procedūru apgūšana ir sarežģīta un prasa ieguldīt laika resursus. Mācīšanas un mācīšanās procesā tiek izmantoti dažādi simulatori – anatomiskie modeļi, virtuālās realitātes sistēmas, kā arī kombinētie simulatori. Anatomiskie modeļi ļauj trenēties endoskopa ievietošanā, manevrēšanā, navigācijā un biopsiju veikšanā. Virtuālās realitātes simulatori nodrošina dinamisku vidi, kas ataino pacienta anatomiju un patoloģijas. Datorprogramma reaģē un mēra katru darbību – precizitāti endoskopa kustībās, gļotādas izvērtēšanas rūpīgumu, precizitāti patoloģisku veidojumu atpazīšanā, nodrošinot tūlītēju atgriezenisko saiti.
Pētījumi liecina, ka simulācijā balstītas izglītības pieejas integrācija endoskopijas prasmju apguvē ir nozīmīga, jo nodrošina iespēju relatīvi ātrā laikā sasniegt nepieciešamo kompetenci, samazina komplikāciju un pacientu drošības riskus. Tomēr jāatzīmē, ka simulācija nevar aizstāt mācības reālā klīniskajā vidē, taču ir tām vērtīgs papildinājums, it īpaši agrīnajā mācīšanās posmā.
MITC iespējas klīnisko prasmju apguvē un pilnveidē gastroenteroloģijā
RSU MITC ir iespēja apgūt un trenēt klīniskās prasmes, kas nepieciešamas gastroenteroloģijas pacientu aprūpē, drošā simulētā vidē. Prasmju apguvē un pilnveidē tiek izmantotas dažādas simulāciju tehnoloģijas – gan relatīvi vienkārši prasmju trenažieri, ar kuriem iespējams apgūt un pilnveidot atsevišķas klīniskās prasmes, gan sarežģīti, augstas ticamības manekeni un simulatori, kas nodrošina iespēju apgūt un pilnveidot kompleksas klīniskās prasmes.
Lūk, daži piemēri:
– Adam Rouilly Hungry Manikin (bērns) un CorMan (pieaugušais) enterālās barošanas trenažieris nodrošina iespēju apgūt un pilnveidot prasmes, kas saistītas ar nazogastrālās zondes ievadīšanu. Manekenam ir noņemama āda un iespēja uzpildīt kuņģi ar šķidrumu, kas palīdz labāk izprast un novērtēt procedūras norisi. Ar šo manekenu var apgūt nazogastrālās zondes garuma mērīšanu, ievietošanu un nostiprināšanu, kuņģa satura atsūkšanu un pH novērtēšanu, kā arī gastrostomijas ierīces ievietošanu;
– Nasco Enema Administration Simulator – klizmošanas trenažieris;
– Limbs&Things Male Rectal Examination Trainer – rektālās izmeklēšanas trenažieris ar iespējām mainīt anālā sfinktera stāvokli, kas nodrošina iespēju apgūt un pilnveidot prostatas palpācijas tehnikas;
– Limbs&Things Abdominal Examination Trainer – vēdera dobuma izmeklēšanas trenažieris, kuru pielietojot iespējams uzlabot vēdera dobuma reģionu un anatomijas apguvi, apgūt atšķirības starp normālu un patoloģisku anatomiju, apgūt prasmes palpācijā, auskultācijā un perkusijā. Manekenam ir maināmi iekšējie orgāni ar dažādām patoloģijām, kā arī iespējams simulēt zarnu obstrukcijas simptomus, nieru balotāciju un ascītu;
– Simbionix GI Mentor – virtuālās realitātes simulators, kuru izmanto augšējās un apakšējās endoskopijas prasmju apguvei un pilnveidei. Simulators piedāvā visaptverošus moduļus, sākot no pamata prasmēm, līdz par sarežģītām manipulācijām.
Pamata prasmju modulī ir iespējams apgūt svarīgākās pamata prasmes – endoskopa navigācijā, gļotādas izvērtēšanā, retrofleksijā, cilpu redukcijā un mērķēšanā. Kiberskopijas (Cyberscopy) modulis nodrošina prasmju apguvi precīzā endoskopa manipulēšanā un palīdz uzlabot acu–roku koordināciju.
Pēc pamata prasmju apguves studējošais var apgūt prasmes augšējā un apakšējā gremošanas trakta endoskopijā. Augšējās endoskopijas modulī iespējams veikt pilnu endoskopijas procedūru un veikt diagnostiskās un terapeitiskās manipulācijas. Šajā modulī ir pieejami dažādu grūtības pakāpju klīniskie gadījumi, kas sniedz iespēju papildināt studējošā pieredzi. Apakšējās endoskopijas modulī izmantotie virtuālie pacientu gadījumi ļauj apgūt prasmes, kas sastopamas klīniskajā vidē, piemēram, zarnu cilpošanos un netipisku anatomiju, kā arī veikt procedūras – biopsiju un polipektomiju. Fleksiblās sigmoidoskopijas modulī iespējams apgūt prasmes procedūras veikšanā gan standarta gadījumos, gan gadījumos ar sarežģītu zarnas anatomisko uzbūvi, veikt diagnostiskās un terapeitiskās manipulācijas.
Endoskopiskās retrogrādās holangiopankretogrāfijas modulī iespējams apgūt visu procedūras gaitu un veikt diagnostiskās un terapeitiskās manipulācijas. Šajā modulī ir pieejami klīniskie gadījumi ar dažādām žultsceļu patoloģijām,un ir iespējams apgūt papillas kanulāciju, elektrokoagulāciju, striktūru dilatāciju, akmeņu ektrakciju un radiogrāfiski demonstrēt žultsceļu zarošanos.
Endoskopiskās ultrasonogrāfijas modulī iespējams apgūt prasmes endoskopa navigācijā, ultraskaņas attēlu interpretācijā un anatomisko orientieru atpazīšanā.
Simulēti un standartizēti pacienti
Simulēts pacients ir indivīds, kurš ir apmācīts uzticami un pamatoti simulēt reāla pacienta simptomus vai pazīmes, nodrošinot iespēju topošajiem un esošajiem veselības aprūpes speciālistiem apgūt jaunas vai pilnveidot jau esošas prasmes, kā arī tikt novērtētam. Simulēta pacienta lomas atveidē ir noteiktas improvizācijas iespējas, pielāgojoties apmācāmā vajadzībām un izglītības līmenim. Ir iespēja ar lielāku autentiskumu reaģēt uz veiktajām darbībām un atbildēt uz uzdotajiem jautājumiem.
Standartizēts pacients ir standartizēts simulēts pacients un tiek apmācīts izturēties atkārtojami, lai nodrošinātu nemainīgu (standartizētu) un konsekventu lomas atveidi. Standartizētu pacientu pielietojums ir eksaminācijas procesā, jo lomas atveide, reakcija un veicamie uzdevumi nemainās atkarībā no apmācāmā zināšanu un prasmju līmeņa.
RSU MITC ir iespēja trenēt rīcību dažādās klīniskās situācijās. Klīnisko gadījumu un situāciju īstenošana simulētā vidē ļauj attīstīt ne tikai klīniskās prasmes, bet arī spēju strādāt komandā un multidisciplinārā komandā, pilnveidot starppersonu komunikācijas prasmes, uzlabot līderības un vadības prasmes, stiprināt profesionālo kompetenci arī starpdisciplināri, piemēram, medicīnas tiesību tematikā. Simulācijas ir izmantojamas ne tikai pamatstudiju un rezidentūras studiju posmā, bet arī profesionālajā pilnveidē.
Simulācijā balstītas izglītības pieejas integrācija mācīšanas un mācīšanās procesā ir investīcija kvalitatīvas un drošas veselības aprūpes nodrošināšanā.