Laima Celmiņa: “Nav iespējama “ideālā pieeja visiem”…”
Laima Celmiņa ir GASTRO medicīniskā vadītāja. Un šāds amats Gremošanas slimību centrā GASTRO ir izveidots pirmoreiz. GASTRO administrācijas vadītājs Ansis Grantiņš uzsver, ka medicīnas vadītāja pamata uzdevums ir nodrošināt, lai GASTRO tiktu maksimāli efektīgi koordinēta medicīniskā personāla, pacientu apkalpošanas un arī medicīnisko tehnoloģiju un atbalsta sistēmas darbība: “Būtībā Laima ir galvenais zobrats visā GASTRO medicīniskās jomas mehānismā,” tēlaini izsakās GASTRO administrācijas vadītājs, piebilstot, ka vienota vadības sistēma un darbība ir ārkārtīgi svarīga tik komplicētam medicīnas centram kā GASTRO.
“Vispirms gribu īpaši uzsvērt, ka esmu patiešām gandarīta par iespēju pievienoties tādai profesionāļu komandai, kādu izdevies izveidot GASTRO,” jau sarunas sākumā uzsver pati Laima, atbildot uz “GASTRO Ziņu” jautājumu par to, kas pamudinājis viņu turpināt savu karjeru tieši GASTRO. “Šeit vienkopus strādā ārkārtīgi spēcīga mediķu un administrācijas komanda, kurai ir vienota vīzija par GASTRO attīstību un arī nākotnes redzējums,” saka GASTRO medicīniskā vadītāja. Viņa ir pārliecināta, ka tieši kopīgs nākotnes redzējums ir īstā panākumu atslēga ikvienā uzņēmumā neatkarīgi no darbības jomas.
Medicīniskā vadītāja pienākumu saraksts ir garš: tā ir atbildība gan par klīnikas praktiskiem un stratēģiskiem uzdevumiem, gan ikdienas darba nodrošināšanu tā, lai GASTRO strādātu kā vienots mehānisms, nebūtu traucējumu ne pacientu aprūpē, ne uzņēmuma nodrošināšanā ar medicīnisko tehniku, materiāliem un citu nepieciešamo. “Darbam šādā amatā ir nepieciešamas zināšanas gan medicīnas jomā, gan administratīvajos procesos,” norāda Laima. “Tieši šādu zināšanu un pieredzes kombināciju man ir izdevies uzkrāt savā līdzšinējā karjerā, strādājot dažādos amatos veselības aprūpes nozarē gan privātos, gan valsts uzņēmumos,” par sevi stāsta Laima Celmiņa.
Laimas darba ikdiena ir tieši saistīta ar ārstniecības procesu norises vadību un organizēšanu, klīnikas darba specifikai nepieciešamā aprīkojuma nodrošināšanu un iegādi, medicīnas personāla vadību un apmācību, mārketinga stratēģijas īstenošanu, dažādu mūsdienīgu projektu ieviešanu praktiskā darbā, kā arī daudziem citiem administratīviem un stratēģiskiem uzdevumiem, kuru izpilde nodrošina ārstniecības iestādes darbību, attīstību un izaugsmi. Šāda amata izveide arī būtiski uzlabo klīnikas sadarbību ar ārējiem partneriem (ģimenes ārstiem, citām klīnikām u.tml.) jo cilvēkam kurš ir bijis praktiski saistīts ar medicīnas nozari, ir daudz padziļinātāka izpratne par dažādu praktisku ikdienas procesu norisi, t.sk. ārstniecības procesu, tehnoloģijām, pacientu specifiskajām vajadzībām… “Ņemot vērā, ka GASTRO galvenā prioritāte ir pacientu veselība un labsajūta, tad tieši no šāda vadības un sadarbības modeļa pacienti varēs iegūt vēl pieejamākus, kvalitatīvākus un mūsdienīgākus medicīniskos pakalpojumus gastroenteroloģijā,” uzskata GASTRO medicīniskā vadītāja Laima Celmiņa.
GASTRO ir specializēta gastroenteroloģijas klīnika, taču Laima norāda, ka jebkuras slimības ārstēšanā ir nepieciešama kompleksa un daudzpusīga pieeja, tāpēc medicīniskās vadītājas viens no uzdevumiem ir nodrošināt, lai arī tādā medicīnas centrā kā GASTRO tiek nodrošināta tieši šāda pacientu apkalpošana: “Varu nosaukt šo darbu “ķēdīti”, kas jāpaveic pacienta labā: konsultācijas, diagnostika, ārstēšana, rehabilitācija… Nereti mēs redzam situācijas, kad pacients vēršas pēc palīdzības ar vienu saslimšanu un simptomu kopumu, taču pēc padziļinātas izmeklēšanas tiek atklāta pavisam cita saslimšana. Starptautiskā pieredze rāda, ka mūsdienīgs ārstēšanas process vienam pacientam sastāv no vairāku jomu speciālistu iesaistes, kuri strādā vienotā komandā, lai sasniegtu labākos ārstēšanas rezultātus, un tieši šāda pieeja pacienta ārstēšana ir visefektīvākā,” savos vērojumos dalās Laima Celmiņa, GASTRO medicīniskā vadītāja.
Ārkārtīgi liela nozīme ārstēšanas procesā ir arī pacienta līdzestībai un iesaistei, jo jebkura ārstniecības procesa komandas centrā vissvarīgākais ir tieši pats pacients. “Ja man jāatbild uz jautājumu, kādā tieši modelī šāda pieeja strādātu “ideālā” variantā, tad es varu atbildēt, ka katrs pacients ir individuāls, un saslimšanas ir ļoti dažādas, turklāt ļoti bieži vienam pacientam ir vairākas saslimšanas dažādās orgānu sistēmās, līdz ar to šī “ideālā pieeja visiem” nebūtu iespējama,” norāda Laima. “Katrs pacients ir īpašs un nav tāda vienota šablona. Taču varu iezīmēt aspektus, kuri ir ļoti būtiski jebkura ārstēšanas procesa veiksmīgā norisē. Pirmkārt, atklāta un pozitīva komunikācija starp ārstu un pacientu, kas ir ārkārtīgi svarīga visa ārstēšanās procesa laikā, otrkārt, mūsdienīgi, pieejami un kvalitatīvi diagnostiskie izmeklējumi, kuri var būtiski palīdzēt diagnosticēt konkrēto saslimšanu, un visbeidzot – atbilstoša mūsdienīga un individuāli pielāgota ārstēšana. Manuprāt, šīs trīs lietas ir pīlāri, uz kuru pamata veidojas viss ārstniecības process. Jāatceras, ka ik vienas veiksmīgas ārstēšanas noslēgumā ir arī rehabilitācija, kas nodrošina veiksmīgu pacienta atlabšanu un atgriešanos dzīvē. Visā pasaulē medicīnas nozare pacientu ārstēšanā virzās uz personalizētu pieeju katram pacientam, un tas ir būtisks solis tuvāk labākiem ārstēšanas rezultātiem ilgtermiņā.”
Arī GASTRO centra speciālistiem ir labi zināms, ka endoskopiskie izmeklējumi nav paši patīkamākie pacientiem, ir nepieciešama iepriekšēja gatavošanās un ierobežojumi, arī psiholoģiski šie izmeklējumi var būt nekomfortabli. Un arī šeit Laimai Celmiņai ir skaidrojums, kā padarīt izmeklējumus psiholoģiski vieglākus un pacientiem ērtākus: “Endoskopiskie izmeklējumi jau vēsturiski pacientu vidū ir tikuši apvīti ar nostāstiem un tiek uzskatīti par vieniem no visnepatīkamākajiem diagnostiskajiem izmeklējumiem. Šeit noteikti der atcerēties, ka mūsdienu medicīna piedāvā tādus endoskopiskos izmeklējumus, kurus ir iespējams veikt pacientam maksimāli saudzīgā veidā, ar augstas klases diagnostisko aparatūru, kādu izmanto labākās klīnikas visā pasaulē, tostarp – arī GASTRO. To papildina patīkamie klīnikas apstākļi, līdz ar to pacientam nevajadzētu par izmeklējuma veikšanu uztraukties,” pacientiem draudzīgos apstākļus uzskaita GASTRO medicīniskā vadītāja. “Ļoti svarīgi, ka pirms izmeklējuma veikšanas katrs pacients saņem telefonisku konsultāciju par tieši viņam plānotās izmeklējuma veikšanas, sagatavošanās procedūru. Šeit es īpaši aicinātu pacientus vienmēr uzdot visus sev interesējošus jautājumus, lai iegūtu informāciju, drošības sajūtu un pārliecību par izmeklējuma veikšanas apstākļiem GASTRO centrā. Pareiza sagatavošanās izmeklējumam ir ļoti svarīga.”
“Jebkura nopietna izmeklējuma veikšanā būtiska nozīme ir arī savstarpējai komunikācijai, tādēļ es īpaši lepojos ar GASTRO centra medicīnas māsu un ārstu kolektīvu, kurš ir ne tikai ļoti profesionāls un pieredzējis savā specifiskajā jomā, bet arī ārkārtīgi cilvēcīgs un sirsnīgs attieksmē pret katru pacientu. Tieši emocionālais atbalsts šādu izmeklējumu veikšanā jebkuram pacientam ir svarīgs. Diemžēl Covid-19 pandēmijas apstākļos nebija plašu iespēju ierasties kopā ar tuvinieku, līdz ar to medicīniskā personāla emocionālais atbalsts ir ieņēmis vēl būtiskāku lomu. Un šajā ziņā GASTRO noteikti var būt paraugs citiem,” ir pārliecināta Laima Celmiņa.
Protams, liela nozīme ir arī pielietojamajām diagnostikas un izmeklējumu, kā arī ārstniecības tehnoloģijām – tās ir attīstījušās ļoti strauji. Jau šobrīd dažādi izmeklējumi visā pasaulē notiek automatizēti un maksimāli saudzīgi pacientiem. Attīstoties tehnoloģijām arī mediķi apgūst jaunas diagnostikas, ķirurģijas un ārstēšanas metodes, kas ļauj daudz kvalitatīvāk palīdzēt pacienta ārstēšanā. Ļoti svarīgi strādājot ar dažādām tehnoloģijām ir spēja mācīties, ātri apgūt jauno un būt atvērtiem. Laima Celmiņa, GASTRO medicīniskā vadītāja, ir pārliecināta, ka arī šajā jomā GASTRO centrā viss ir visaugstākajā līmenī: “GASTRO centrs ir ļoti mūsdienīga un arī tehnoloģiski ļoti augsti attīstīta veselības aprūpes iestāde, kas saviem pacientiem piedāvā iespēju saņemt labākās pieejamās ārstēšanas tehnoloģijas nozarē. Medicīnas tehnoloģijas ikdienas darbā ir viena no vissvarīgākajām sastāvdaļām pacienta ārstniecības procesa veiksmīgā norisē. Ļoti aktuāls ir arī jautājums par pacientu datu uzglabāšanu, uzskaiti un kvalitatīvas medicīniskās datu bāzes uzturēšanu. Šādu datu uzglabāšana un apstrāde prasa ļoti augstus drošības standartus. Mūsdienu pasaulē ir ļoti svarīgi aizsargāt pacientu privātumu un datus, kuri attiecas uz veselības aprūpi, un šis jautājums pēdējo gadu laikā ir ļoti aktuāls valstiskā līmenī. Jau šobrīd Latvijas veselības aprūpes sistēma ir kļuvusi ļoti attīstīta medicīnisko datu uzglabāšanā un pārraudzībā, taču, lai spētu nodrošināt ārstiem tik ļoti nepieciešamo datu apmaiņu, ir jāizdara vēl ļoti liels darbs. Tādēļ GASTRO centrs proaktīvi veicina un attīsta dažādus datu digitalizācijas projektus, kuri atvieglo ārstiem un administrācijai ikdienas darbu,” norāda Laima.