Dr. Jekaterina Rodina: “GASTRO CENTRĀ katrs solis ir sakārtots ļoti augstā līmenī.”

“Savas rezidentūras laikā esmu strādājusi vairākās Rīgas medicīnas iestādēs,” saka ārste–rezidente Jekaterina Rodina, viena no jaunajām GASTRO CENTRA endoskopistēm, uzsverot, ka izvēle par labu GASTRO CENTRAM nākusi gluži dabiski: “Šeit veic tādus izmeklējumus, kuri nav pieejami citās klīnikās.” Sarunā ar “GASTRO ZIŅĀM” daktere Rodina stāsta par jauno ārstu ienākšanu darba tirgū un savas vietas atrašanu veselības aprūpes sistēmā.

Kāpēc Jūsu izvēle rezidentūrai bija tieši GASTRO CENTRS? Kādi ir iemesli un arī, protams, gaidas no darba GASTRO CENTRĀ?

Iemesli, kāpēc izvēlējos darbu GASTRO CENTRĀ patiesībā ir vairāki. Pirmkārt, šeit ir pieejami tādi izmeklējumi un tehnoloģijas, kādu citās klīnikās nav. Līdz ar to mani kā jauno ārsti, protams, ļoti interesē to visu ieraudzīt, apgūt, iepazīties ar tehnoloģiju iespējām, procedūru veikšanas kārtību un slēdzienu interpretāciju. Otrkārt, tie ir ārsti un speciālisti, kas GASTRO CENTRĀ strādā. Mūsdienās tieši šādai pieredzes apgūšanai un iespējām mācīties ir milzīga vērtība. Ja augsta līmeņa speciālists iegulda tevī savas zināšanas un laiku, dalās ar savu pieredzi, tad tas ir jānovērtē. Tieši GASTRO CENTRĀ ceru iegūt gan šīs zināšanas, gan pieredzi, kas turpmāk ļaus arī man izaugt līdz augstam profesionālam līmenim.

Ja būtu jāsalīdzina pieredze, tad ar ko darbs GASTRO CENTRĀ (vai citā privātā klīnikā) atšķiras no darba valsts slimnīcās vai valsts medicīnas centros?

Es GASTRO CENTRU salīdzinātu ar tādu kā labi darbojošos un funkcionējošu organismu. Darbs šeit norit ļoti intensīvi, vide ir piemērota, katrs solis sakārtots ļoti augstā līmenī, bet katrs darba posms ir maksimāli efektīvs. Būt daļai no šāda sakārtota “mehānisma” ir ļoti vērtīga pieredze. Tad tu redzi, kā jāfunkcionē modernai medicīnas klīnikai. Līdz ar to es iegūstu ne tikai teorētiskās un praktiskās zināšanas, bet arī redzu, kā ergonomiski sakārtot vidi un organizēt darba procesu.

Jūs jau pieminējāt tehnoloģijas un izmeklējumus, kas nav sastopami vai pieejami citviet valstī. Cik lielā mērā jaunam speciālistam ir nepieciešams apgūt darbu ar šādām tehnoloģijām?

Jā, tas ir ļoti svarīgi. Kad sāku darbu GASTRO CENTRĀ, iepazinos arī ar uzņēmuma redzējumu. Un viens no nozīmīgākajiem virzieniem ir tieši attīstība. Tostarp – arī tehnoloģiskā. Nav jau noliedzams, ka šis “attīstības ceļš” ne vienmēr ir viegls. Drīzāk otrādi, tas saistīts ar lielām grūtībām. Bet ir skaidrs, ka medicīna mūsdienās attīstās milzu soļiem. Un līdz ar to mediķim, ja viņš grib saglabāt savu līmeni, iet uz priekšu savā profesijā mācības visa darba mūža garumā ir vienkārši obligātas. Man prieks, ka GASTRO CENTRA komanda to apzinās, iet līdz medicīnas nozares progresam pat tad, ja šis ceļš ir izaicinājumu pilns. Jo gala rezultātā šis ceļš ved pie arvien augstākas medicīnas pakalpojumu kvalitātes un labākas un vispusīgākas pacienta aprūpes.

Kādai būtu jābūt šai labākajai un kvalitatīvākajai pacientu aprūpei? Kādu Jūs redzat to “ideālo modeli”, kas strādās pacienta labā?

Ideāls variants ir komandas darbs. Tas, ka viens – pat visaugstākās kvalifikācijas – ārsts nevar sniegt pacientam vispusīgu un kvalitatīvu palīdzību, ir sen zināms fakts. Un šeit es domāju gan par preventīvo medicīnu, gan ārstiem–speciālistiem, kuri ārstē jau konkrētas slimības. Medicīnā vienmēr jābūt par sadarbību pacienta labā!

Vai ar sadarbību pacienta labā jāsaprot arī vairākas Latvijā visai problemātiskas sadarbības jomas, proti, specializētas klīnikas un ģimenes ārstu, klīnikas un pacientu sadarbību? Kas jādara, lai sadarbība kļūtu labāka?

Manuprāt, šeit GASTRO CENTRAM ir jāliek pilnas desmit balles. Esmu pārliecinājusies, ka GASTRO CENTRA komanda lieliski apzinās, ka bez citu ārastu (īpaši jau ģimenes ārstu) līdzdalības izmeklējumus tik augstā līmenī nebūtu iespējams veikt. Tieši sadarbība ar ģimenes ārstiem ir kritiski svarīga: galu galā tieši ģimenes ārsti savus pacientus zina vislabāk, komunicē ar viņiem regulāri, nosaka, kādi izmeklējumi būtu nepieciešami, pārrunā ar saviem pacientiem, kādas darbības un kādi medikamenti nepieciešami pirms izmeklējuma u.t.t. Un tas jau ir tikai mazs ģimenes ārstu darbības segments. GASTRO CENTRA personāls patiešām strādā pie tā, lai ar primārās aprūpes speciālistiem būtu visciešākā sadarbība, lai būtu atgriezeniskā saite, lai citu specialitāšu kolēģiem būtu pieejama visa nepieciešamā informācija par pacientiem un rekomendācijas no mūsu klīnikas speciālistu komandas. Līdzīga informācijas sniegšanas un komunikācijas stratēģija tiek realizēta arī tiešajā saiknē ar pacientiem. Jo, kā jau minēju iepriekš, veselības aprūpe ir komandas darbs, un medicīniskie pasākumi ir efektīvi tikai tad, ja ir cieša speciālistu sadarbība.

Par daudzām fiziskām kaitēm bieži tiek lietots spārnotais teiciens “viss ir galvā”. Vai tas attiecas arī uz kuņģa un zarnu trakta kaitēm? Jo bieži tieši kuņģis un zarnu trakts pirmais “cieš”, piemēram, no pastāvīga stresa, pārslodzēm, pārdzīvojumiem. Kā Jūs komentētu šo saikni – “viss ir galvā” – un gastroenteroloģiskas problēmas pacientam?

“Viss ir galvā.” Šis apgalvojums man personīgi ļoti nepatīk, jo ir pārāk kategorisks. Protams, nevar noliegt, ka daudziem gastrointestināliem pacientiem (īpaši funkcionālo gremošanas trakta problēmu gadījumā) stāvoklis patiešām var pasliktināties un recidivēt emocionāla stresa un saspringuma gadījumos. Tomēr šis izteiciens nekādi neattiecas uz virkni citiem svarīgiem un sarežģītiem mehānismiem un problēmām, kuras bieži ir saistītas ar nopietnu gastrointestinālo slimību attīstību. Tāpēc nevajag absolutizēt visu medicīnisko problēmu loku ar šādām vispārīgām un kategoriskām tēzēm. Tas, nenoliedzami, neatceļ vienkāršo patiesību, ka jebkuram cilvēkam ir jārūpējas par savu emocionālo veselību, iespēju robežās jāierobežo stresa situācijas savā dzīvē un jāmēģina sakārtot garīgā veselība, ja tas ir nepieciešams. Jo tā patiešām var pasargāt virkni no orgānu patoloģiju attīstības un slimību progresēšanas.

Kas būtu jādara pacientiem, lai notiktu Jūsu pieminētā rūpēšanās par savu veselību?

Vispirms es ieteiktu “nesadzīvot” ar savām veselības problēmām, bet laicīgi vērsties pie kvalificēta speciālista. Mēs taču visi saprotam, ka laicīgi atklāta problēma krietni paaugstina iespēju to veiksmīgi atrisināt. Otrkārt, es patiešām iesaku ieklausīties medicīnas speciālista rekomendācijās, jo galvenais mērķis vienmēr ir sniegt kvalitatīvu palīdzību saviem pacientiem.

Noslēgumā – Jūsu novēlējums saviem kolēģiem un visam GASTRO CENTRAM?

Mums, mediķiem, ārsta un mediķa darbs ir ikdiena. Taču pacientam katrs ārsta apmeklējums un katrs izmeklējums ir saistīts ar lielu stresu un dažkārt arī bailēm. Šādos brīžos katrs grib justies īpašs un aprūpēts. Līdz ar to es novēlu saviem kolēģiem – dāviniet pacientiem ne tikai profesionālu palīdzību, bet arī emocionālu labklājību. Un izpildīt šo novēlējumu nekādi nevar, ja arī pats mediķis nerūpējas par garīgo pusi. Līdz ar to es novēlu neaizmirst arī par sevi, lai šajā sarežģītajā mediķa darbā neizdegtu. Priecāsimies no sirds par to svarīgo darbu, ko darām katru dienu. Lai pietiek spēks un izturība pildīt šo darbu, cik labi vien iespējams, dāvinot pacientam visu profesionālismu un rūpes, kas ir mūsu spēkos.