Linda Godļevska: “Ārsta palīgs ir tas, kurš atvieglo ārsta darbu ar pacientu.”
Linda Godļevska ir jauna un perspektīva mediķe, kuras mērķis ir jau pavisam tuvā un pārskatāmā nākotnē iegūt izglītības diplomu uzturzinātnes specialitātē, studējot Rīgas Stradiņa universitātē. Un, protams, turpināt savu karjeru arī GASTRO CENTRĀ. “Man ir interesanti piedalīties dažādos projektos, kuros iesaistās GASTRO CENTRS. Tā ir iespēja attīstīties. Vēl apgūstu arī kosmētiķes profesiju, bet tas gan vairāk notiek, ja tā var teikt, dvēseles priekam un lai iegūtu jaunas iemaņas un zināšanas,” saka Linda Godļevska. Bet šobrīd viņa ir viena no tām mediķēm, kuras “parastajam pacientam” bieži vien paliek it kā nemanāmas, bet bez kuru profesionālā un, jā, arī aizrautīgā darba nevar iztikt neviens ārsts. Linda ir GASTRO CENTRA ārsta palīgs.
Linda, Jūsu amats ir ārsta palīgs. “GASTRO Ziņu” lasītājiem, kuri nav tieši saistīti ar darbu klīnikās, būtu interesanti uzzināt – kas tieši ietilpst ārsta palīga funkcijās un pienākumos? Ar ko ārsta palīga kvalifikācija atšķiras no, piemēram, ārsta vai medicīnas māsas?
Tā vispārīgi sakot, ārsta palīgs ir atbalsta persona ārstam. Piemēram, es kā ārsta palīgs pirms un pēc procedūrām ar pacientu izrunāju visus neskaidros jautājumus, pēc ārsta norādēm rakstu slēdzienus, pēc procedūrām formēju dokumentus. Aktīvi iesaistos pētījumos, kuros piedalās GASTRO CENTRS, esmu atbalsta persona pētījuma koordinatoram, palīdzu atlasīt, sazvanīt pacientus, kas atbilstu kādam konkrētam pētījumam. Šobrīd aktīvi līdzdarbojos GASTRO CENTRA un florbola skolas “Masters” sociālajā kampaņā par veselīgu dzīvesveidu un uzturu, kur koordinēju sadarbību no GASTRO CENTRA puses. Pamazām arī iesaistos GASTRO CENTRA Mazā iegurņa veselības programmā, kur kā ārsta palīgs esmu atbalsta persona ārstam. Bet, ja atkal runājam mazliet vispārīgi, ārsta palīgs ir tas, kurš atbilstoši savai kompetencei atvieglo ārsta darbu ar pacientu, ļaujot ārstam daudz vairāk laika veltīt konkrētai procedūrai vai konkrētam pacientam.
Linda Godļevska
Kāpēc izvēle par potenciālo darbavietu bija tieši GASTRO CENTRS? Noteikti ir arī kādas gaidas un iespējas, ko spētu sniegt darbs GASTRO CENTRĀ?
Mana iepriekšējā darbavieta bija ģimenes ārsta prakse. Kaut arī pats darbs un darba pienākumi man patika, tomēr kopumā tas tomēr bija rutīnas darbs. Un ļoti gribējās attīstību profesionālajā jomā, “izlīst” no ikdienas rutīnas, kur katra darba diena ir līdzīga cita citai… Tā kā RSU studēju uztura zinātni, tad, protams, man bija vēlme saistīt savu darbu ar medicīnas iestādi, kas specializējas tieši gremošanas sistēmas slimību profilaksē, diagnostikā un ārstēšanā. GASTRO CENTRS, nenoliedzami, ir tieši tāda klīnika, kur man kā topošajai uztura speciālistei ir visas iespējas labāk iepazīt gastroenteroloģiju, mācīties no GASTRO CENTRA profesionāļiem. Tāpēc pieteicos uz ārsta palīga vakanci. Un tagad esmu daļa no GASTRO CENTRA komandas…
Bieži saka, ka darbs privātā ārstniecības iestādē “kā diena pret nakti” atšķiras no darba, piemēram, lielajās valsts un pašvaldību klīnikās, ģimenes ārstu praksēs. Kas ir tās atšķirības, no Jūsu pieredzes raugoties?
Darbs GASTRO CENTRĀ ir mana pirmā pieredze šādā specializētā privātā klīnikā. Iepriekš biju strādājusi Neatliekamās medicīnas palīdzības dienestā (NMPD) un, kā jau minēju, ģimenes ārsta praksē. Un vispirms kā atšķirība jāmin pavisam cita mediķa darba specifika. NMPD sniedz palīdzību pacientiem akūtos gadījumos, bieži svarīga ir katra sekunde, situācijas ir ļoti mainīgas un neprognozējamas. Savukārt ģimenes ārsta praksē, gan salīdzinot ar NMPD, gan GASTRO CENTRU, ir pavisam citādāki apstākļi un darba pieredze. Tu pazīsti teju katru konkrētās prakses pacientu, ārsts un ārsta palīgs ir, ja tā var izteikties, cieši blakus katram pacientam. Ģimenes ārsta prakse ir pirmā vieta, kur pacients vēršas pēc palīdzības. Savukārt GASTRO CENTRS vispirms ir specializēta medicīnas iestāde, kas strādā ar noteikta veida pacientu medicīniskām un veselības problēmām. Un noteikti ir viena lieta, kas GASTRO CENTRU pēc manas iepriekšējās pieredzes atšķir: tā ir individualizēta pieeja pacientam un ļoti personīga attieksme. Tas, manuprāt, ir ļoti svarīgi, jo pacientam, atrodoties pie mums, ir drošības sajūta, viņš zina, ka medicīnas personāls par viņu parūpēsies jebkurā mirklī.
Ko Jūs pati kā mediķe iegūstat no darba šādā specializētā klīnikā?
Vispirms šajos divos gados, kurus strādāju GASTRO CENTRĀ, ir iegūta lieliska darba pieredze, cieši sadarbojoties ar profesionālām kolēģēm. Redzu, kā jāstrādā labai, kvalitatīvai klīnikai. Ir ievērojami papildinājušās manas zināšanas par gremošanas sistēmu, par endoskopisko procedūru laikā veiktajām manipulācijām. Nākotnē, kad beigšu studijas uzturzinātnē, tas noteikti palīdzēs. Ir iespēja konsultēties arī ar šajā jomā strādājošiem speciālistiem – uztura speciālistu, dietologu. Man kā mediķim patīk, ka šeit vari attīstīties profesionāli, vadība ir pretimnākoša un ļauj iesaistīties dažādos projektos, darbos, ir iespēja attīstīt arī citas savas spējas. Tāpat piedalāmies gan paša GASTRO CENTRA, gan citu rīkotos semināros, kas ļauj apgūt jaunas zināšanas un pilnveidoties profesionāli. Nav mazsvarīgi, ka GASTRO CENTRĀ nemitīgi notiek jaunu tehnoloģiju ieviešana.
Jaunie mediķi ļoti bieži ir stažējušies arī ārvalstu klīnikās, medicīnas iestādēs un stacionāros. Vai Jums bijusi šāda pieredze?
Pieredzes ārvalstu klīnikās šobrīd nav. Bet savā mediķa karjerā noteikti gribētu tādu iegūt, izmēģināt, kāda ir darba specifika citās valstīs. Tas, manuprāt, būtu ļoti vērtīgi.
Strādājot ar pacientiem, noteikti ir radušies arī secinājumi par to, kāpēc tieši gremošanas sistēmas slimības Latvijā ir tik izplatītas. Kā liecina statistika, tad teju katrs otrais dzīves laikā tādā vai citādā veidā sastopas ar kuņģa–zarnu trakta problēmām. Bieži, piemēram, ģimenes ārsti saka – “viss ir galvā”, un tieši kuņģis un zarnu trakts pirmais “cieš”, piemēram, no pastāvīga stresa, pārslodzēm, pārdzīvojumiem.
Protams, esmu to novērojusi. Šobrīd tiešām dzīvojam tādā laikmetā, ka viss notiek lielā steigā, ir gan ārējie un iekšējie stresi, gan pārslodzes. Viens no pirmajiem, kas cieš, ir gremošanas sistēma. Un, manuprāt, lielākajai daļai pacientu šis ir viens no gremošanas sistēmas problēmu cēloņiem. Vēl viens svarīgs faktors: nepareiza ēšana. Tas, kā, kad un ko mēs ēdam. Tas ļoti ietekmē mūsu gremošanas sistēmu. Galvenais, mums ir jāiemācas apstāties un veltīt laiku pašiem sev, sakārtot sevi, un, domāju, tad daudzas sūdzības pāries. Es noteikti ieteiktu pacientiem būt godīgiem, izrunāt un izstāstīt savas sūdzības ārstiem, lai dakterim būtu vieglāk noteikt diagnozi un ātrāk uzsākt ārstēšanu. Noteikti iesaku arī aktīvi iesaistīties skrīninga pasākumos.
Noslēgumā – Jūsu novēlējums saviem kolēģiem un visam GASTRO CENTRAM?
Novēlu kolēģiem izturību, un, galvenais, nezaudēt darba prieku! Tiekties uz jauniem mērķiem. Nezaudēt šo individuālo, profesionālo pieeju, ko sniedz GASTRO CENTRS saviem pacientiem.