Inita Pauloviča: “Digitālā transformācija maina veidu, kā mēs strādājam un apkalpojam klientus.”
Par Initu Pauloviču var teikt tā: viņa ir cilvēks ar vīziju. Ne velti visiem tik ierastās “digitalizācijas” vietā viņa GASTRO CENTRĀ palīdz veikt “digitālo transformāciju”. Un tas ir pavisam cits process. Inita ir ar plašu pieredzi starptautiskā līmenī ANO un valsts pārvaldē. Strādājusi dažādās valstīs, tostarp Latvijā, Turkmenistānā, Gruzijā un Ukrainā, veidojot attīstības programmas, kas uzlabo iedzīvotāju dzīves līmeni un valsts pārvaldi. Latvijā strādājusi Labklājības un Kultūras ministrijās un Valsts kancelejā, kur veidojusi valsts pārvaldes modernizācijas plānus un digitālās transformācijas stratēģijas. “GASTRO Ziņas” iepazīstina lasītājus ar Initu Pauloviču, GASTRO CENTRA konsultanti digitālās transformācijas jautājumos.
– Sākotnējā diskusija ar GASTRO CENTRA vadību bija par to, kas būtu jādara, lai īstenotu GASTRO CENTRA digitalizāciju. Rūpīgi izsverot, nonācām pie secinājuma, ka GASTRO CENTRAM nepietiek tikai ar papīra dokumentu digitalizēšanu, bet nepieciešama vispārēja digitālā transformācija, kas ļautu GASTRO CENTRAM kļūtu par digitālo līderi medicīnas jomā Latvijā un Baltijā. Tāpēc arī tagad esmu GASTRO CENTRA komandā.
Iespējams, sabiedrība līdz galam neizprot vārdus “digitalizācija” un “digitālā transformācija”, jo daudziem šķiet, ka galu galā dienas beigās tas ir principā viens un tas pats. Vai šiem procesiem ir nozīmīga atšķirība?
Inita Pauloviča
Jā, starp digitalizāciju un digitālo transformāciju ir būtiska atšķirība. Digitalizācija ir fizisko procesu pārvešana digitālā formātā. Ļoti vienkāršs piemērs: ja pacients aizpilda anketu ar roku, bet mēs šo informāciju ievadām elektroniskajā sistēmā, tas ir digitalizācijas piemērs. Tas nozīmē, ka mēs vienkārši pārvēršam papīra datus digitālos datos, padarot tos vieglāk pieejamus un pārvaldāmus. Digitālā transformācija savukārt ietver daudz plašāku pārmaiņu procesu, kas skar visu organizāciju. Tā nozīmē ne tikai tehnoloģiju ieviešanu, bet arī organizācijas kultūras, stratēģijas un procesu pārskatīšanu un uzlabošanu. Digitālā transformācija maina veidu, kā mēs strādājam, komunicējam un apkalpojam klientus. Tā ietver efektivitātes uzlabošanu, jaunu biznesa modeļu izveidi un visu iesaistīto personu – gan darbinieku, gan klientu – pieredzes uzlabošanu.
Runājot par digitalizāciju kā procesu, cilvēkiem tomēr tas šķiet kaut kas “gaisīgs” un netverams, tāpēc arī nesaprotams. Tāpēc loģisks jautājums – kas ir taustāmie labumi no šāda digitālās transformācijas procesa? Ko tas nozīmē pacientiem, mediķiem, partneriem citās medicīnas iestādēs?
GASTRO CENTRĀ mēs veicam plašu digitālo transformāciju, kas ietver vairākus aspektus. Pacientiem tas nozīmē, ka viņi varēs reģistrēties vizītēm un procedūrām tiešsaistē, izmantojot mobilos telefonus vai datorus, kas samazinās laiku un kļūdas. Viņi saņems atgādinājumus un sagatavošanās norādījumus digitāli, kas palīdz labāk sagatavoties procedūrām. Pacienti varēs piekļūt saviem medicīniskajiem datiem, rezultātiem un ārsta ieteikumiem tiešsaistē, kas atvieglos nepārtrauktu aprūpi un sekošanu līdzi izmaiņām. Drīzumā mums būs arī mobilā lietotne, ar kuras palīdzību pacienti varēs saņemt personalizētus atgādinājumus un norādījumus, piemēram, par ūdens dzeršanu vai medikamentu iegādi, kas padarītu sagatavošanās procesu procedūrām ērtāku un efektīvāku.
Mediķiem tas nozīmēs, ka viņiem samazināsies “papīru” darbs, jo elektroniskās sistēmas nodrošinās ātru piekļuvi visai nepieciešamajai informācijai. Tas ļaus vairāk laika veltīt tieši pacientu aprūpei. Digitalizēti un strukturēti dati ļaus ārstiem pieņemt labāk informētus lēmumus un ātrāk reaģēt uz pacienta vajadzībām.
Savukārt kolēģiem un partneriem citās medicīnas iestādēs digitālā transformācija nozīmēs efektīvāku un caurskatāmāku sadarbību. Mēs varēsim ātrāk un vieglāk dalīties ar nepieciešamo informāciju, kas ir īpaši svarīgi gadījumos, ja pacients tiek nosūtīts uz citu iestādi vai ir nepieciešama papildu konsultācija. Nākotnē ceram, ka visa informācija būs pieejama vienotā sistēmā, kas nozīmēs, ka pacientiem nebūs jānes līdzi fiziski dokumenti, un visi nepieciešamie dati būs pieejami digitāli.
Kopumā šīs pārmaiņas uzlabos vispārējo efektivitāti, mazinās kļūdu iespējamību un nodrošinās, ka mēs varēsim sniegt augstākās kvalitātes pakalpojumus gan pacientiem, gan partneriem. Digitālā transformācija padara mūsu darbu daudz efektīvāku un uzlabo pacientu pieredzi, radot modernu un uz klientu orientētu medicīnas iestādi.
Nereti vārds “digitālā transformācija” ir tikai modes vārds, kura reāla ieviešana reizēm pat rada papildu slodzi un papildu “kreņķus” jaunās, nu jau digitālās sistēmas lietotājiem, kaut gan dzīvei būtu jākļūst vienkāršākai. Kā tas ir GASTRO CENTRA gadījumā?
Mēs ļoti apzināti pieejam visām pārmaiņām, lai nodrošinātu, ka digitālā transformācija patiesi uzlabo mūsu darbu un dzīvi, nevis rada papildu slodzi. Aiz katra pieņemtā lēmuma slēpjas dati un pārdomāta rīcība, līdz ar to transformācijas ietvaros nekas nenotiek tikai tāpēc, ka kāds to vēlas, bet gan lai tiešām atvieglotu ikdienu visām iesaistītajām pusēm. Mēs ne tikai pārnesam esošos analogos procesus uz digitāliem, bet arī pārskatām un optimizējam visus procesus, lai tie būtu efektīvāki un lietotājam draudzīgāki. Piemēram, veicot administratīvo procesu automatizāciju vai atvaļinājumu pieteikšanu digitālā sistēmā, mēs nodrošināsim, ka mūsu darbiniekiem atbrīvojas laiks svarīgākiem uzdevumiem. Tiešsaistes reģistrācijas sistēma ne tikai mazinās manuālo datu ievadi, bet arī novērsīs kļūdas un padarīs visu procesu ātrāku un ērtāku gan pacientiem, gan personālam.
Mēs arī rūpīgi izvērtējam, kuras lietas varam pārnest uz digitālo vidi bez lielām sāpēm un kas būs jādara neatkarīgi no visa pārējā procesa, piemēram, digitālais pieraksts, kas būs obligāts no nākamā gada janvāra. Mūsu mērķis ir, lai digitalizācija būtu nevis papildu slogs, bet gan reāls uzlabojums ikdienas darbā. Mēs apzināmies, ka dzīve mainās, un mums visiem – gan pacientiem, gan ārstiem, gan administratīvajam personālam – ir jāpielāgojas šīm pārmaiņām. Tāpēc mēs soli pa solim īstenojam digitālo transformāciju, koncentrējoties uz to, lai katrs process kļūtu efektīvāks un vienkāršāks. Šādā veidā mēs nodrošinām, ka digitalizācija patiešām uzlabo dzīvi visiem iesaistītajiem.
Parasti daudz saprotamāk ir, ja runājam par tehnoloģijām un datoriem, kas ienāk izmeklējumos, operāciju zālēs un lielu datu masīvu analīzē, taču “digitālā transformācija” ikdienas darbā – proti, no pacienta reģistrācijas līdz ārstu savstarpējai komunikācijai – ir mazāk saprotama. Ko vispār nozīmē šis visnotaļ plašais termins medicīnas nozarē kopumā?
Digitalizācija un digitālā transformācija medicīnas nozarē ir plašs un daudzslāņains process. Jau runājām par ieguvumiem pacientiem un ārstiem. Bet ir arī citi “slāņi” šim procesam. Piemēram, lielu datu masīvu analīze ir vēl viens svarīgs digitalizācijas aspekts, kas palīdz identificēt veselības tendences, uzlabot ārstēšanas metodes un veikt preventīvus pasākumus. Datu analīze un mākslīgā intelekta rīki var palīdzēt diagnosticēt slimības agrīnās stadijās, optimizēt ārstēšanas plānus un uzlabot pacientu aprūpes kvalitāti. Kopumā digitalizācija medicīnas nozarē ir par to, lai izmantotu tehnoloģijas, lai padarītu ikdienas darbības efektīvākas, drošākas un ērtākas gan pacientiem, gan medicīnas personālam. Tā maina veidu, kā mēs izmantojam datus, komunicējam un sniedzam aprūpi, lai uzlabotu vispārējo veselības aprūpes kvalitāti un pieejamību.
Jūs minējāt mākslīgo intelektu, kas varētu palīdzēt mazināt kļūdu iespējamību, bet tomēr daudziem joprojām ir uzskats, ka mākslīgais intelekts ir “bīstama” un pat neparedzama tehnoloģija. Kā mākslīgais intelekts tiek integrēts GASTRO CENTRA darbā un kā jūs varat zināt, ka tas nepieņem nepareizus lēmumus?
Mākslīgais intelekts (MI) ir vērtīgs rīks, kas palīdz mums uzlabot precizitāti un efektivitāti, taču ir svarīgi saprast, ka MI ir tikai papildinājums, nevis aizstājējs cilvēku lēmumu pieņemšanā. Mums MI tiek integrēts dažādos veidos, lai atbalstītu mūsu medicīnas personālu un uzlabotu pacientu aprūpi. Piemēram, kolonoskopijas un endoskopijas procedūrās MI palīdz ārstiem, identificējot potenciāli aizdomīgas vietas, kuras nepieciešams pārbaudīt rūpīgāk. MI sistēmas analizē attēlus reāllaikā un brīdina ārstu, ja tiek konstatētas anomālijas. Tas palīdz ārstiem pievērst uzmanību vietām, kuras viņi, iespējams, varētu palaist garām noguruma dēļ. Tomēr galīgais lēmums vienmēr paliek ārstam, kurš, pamatojoties uz savu pieredzi un zināšanām, izvērtē MI sniegtos rezultātus.
Turklāt MI tiek izmantots, lai apstrādātu un sistematizētu lielus datu apjomus, piemēram, pacienta anketas. Tas palīdz ārstiem ātrāk un efektīvāk piekļūt nepieciešamajai informācijai, ļaujot viņiem pievērsties būtiskākajām pacienta veselības problēmām un uzdot precīzākus jautājumus. MI arī palīdz izveidot kopsavilkumus un analīzes, kas ārstiem sniedz skaidru un strukturētu informāciju, kas atvieglo diagnozes un ārstēšanas plānu izstrādi.
Svarīgi ir saprast, ka MI nekad nepieņem galīgos medicīniskos lēmumus. Tas ir atbalsta rīks, kas palīdz ārstiem pieņemt labāk informētus un precīzākus lēmumus, balstoties uz visaptverošu datu analīzi. Mēs rūpīgi testējam un uzraugām MI sistēmas, lai nodrošinātu to precizitāti un drošību. GASTRO CENTRĀ MI tiek izmantots tikai tajās jomās, kur tas var sniegt būtisku pievienoto vērtību un uzlabot pacientu aprūpes kvalitāti, vienlaikus saglabājot cilvēka lēmumu pieņemšanas nozīmību.
Mēs saprotam, ka MI var radīt bažas, taču, ievērojot stingras drošības un uzraudzības procedūras, mēs nodrošinām, ka MI tehnoloģijas tiek izmantotas droši un efektīvi, lai uzlabotu mūsu pakalpojumu kvalitāti un samazinātu kļūdu iespējamību.
Visas ieviestās sistēmas jau izklausās grandiozas, kas liek jautāt par nākotnes plāniem saistībā ar digitālo transformāciju. Vai jūs varētu vairāk pastāstīt par to, kur jūs redzat GASTRO CENTRU nākotnē saistībā ar digitālo transformāciju?
Mūsu nākotnes plāni un mērķi saistībā ar digitālo transformāciju GASTRO CENTRĀ ir vērienīgi un ambiciozi. Mēs vēlamies kļūt par līderiem gastroenteroloģijas jomā ne tikai Latvijā, bet arī Baltijā un plašākā reģionā. Lai to sasniegtu, mēs koncentrējamies uz vairākām svarīgām jomām. Pirmkārt, mēs turpināsim uzlabot un paplašināt mūsu digitālās infrastruktūras, lai nodrošinātu, ka visi mūsu procesi ir maksimāli efektīvi un droši. Tas ietver jaunāko tehnoloģiju un programmatūru ieviešanu, kā arī esošo sistēmu modernizāciju.
Otrkārt, mēs plānojam paplašināt mūsu izmantotā mākslīgā intelekta (MI) un lielo datu analīzes iespējas. Mēs vēlamies izmantot MI, lai uzlabotu diagnostiku, ārstēšanas plānošanu un pacientu aprūpi, vienlaikus samazinot kļūdu iespējamību. Mēs arī plānojam paplašināt mūsu datu analīzes iespējas, lai identificētu veselības tendences un uzlabotu mūsu ārstēšanas metodes.
Treškārt, mēs vēlamies uzlabot pacientu pieredzi, ieviešot jaunus digitālos pakalpojumus un rīkus. Tas ietver mobilās lietotnes, kas palīdz pacientiem sagatavoties procedūrām, piekļūt saviem medicīniskajiem datiem un saņemt personalizētus veselības ieteikumus. Mēs arī plānojam uzlabot mūsu tiešsaistes reģistrācijas un komunikācijas sistēmas, lai padarītu tās ērtākas un pieejamākas.
Ceturtkārt, mēs koncentrēsimies uz mūsu personāla apmācību un attīstību, lai nodrošinātu, ka visi darbinieki ir gatavi izmantot jaunās tehnoloģijas un procesus. Mēs vēlamies, lai mūsu darbinieki būtu ne tikai kompetenti savās jomās, bet arī prasmīgi digitālo rīku izmantošanā, kas uzlabos vispārējo darba efektivitāti un pacientu aprūpi.
Visbeidzot, mēs turpināsim veicināt sadarbību ar citām medicīnas iestādēm un partneriem, lai nodrošinātu vienotu un integrētu veselības aprūpes sistēmu. Mēs ceram, ka nākotnē visi medicīniskie dati būs pieejami vienotā sistēmā, kas uzlabos datu pieejamību un sadarbību starp dažādām iestādēm. Kopumā mūsu mērķis ir radīt modernu, efektīvu un uz pacientu orientētu medicīnas iestādi, kas izmanto jaunākās tehnoloģijas un inovācijas, lai uzlabotu veselības aprūpes kvalitāti un pieejamību. Mēs esam apņēmušies būt priekšplānā digitālajā transformācijā un nodrošināt, ka mūsu pacienti saņem vislabāko iespējamo aprūpi.