Ikdienas darbs Covid-19 pandēmijas ēnā

Ansis Grantiņš,

GASTRO Administrācijas vadītājs

Drīz apritēs jau divi gadi kopš pasaule un, protams, arī Latvija dzīvo Covid 19 ēnā. Kā tas ir mainījis mūsu, Gremošanas slimību centra GASTRO ikdienu, kāda ir šajā laikā iegūtā mūsu pieredze un mācībstundas?

Atbildot uz šiem jautājumiem, akcentēsim vairākas svarīgas atziņas:

– Covid 19 pandēmija nav mazinājusi gremošanas slimību savlaicīgas diagnostikas un terapijas aktualitāti;

– būtiska ir savlaicīga un precīza ar Covid-19 saistīto risku pārvaldība;

– vakcinēšanās – tā ir atbildība par sevi pašu, savu ģimeni un citiem GASTRO pacientiem;

– sadarbība un spēja sarunāties – atslēgas vārdi arī Covid-19 pandēmijas laikā.

Lai arī mediju telpu un cilvēku ikdienas dzīvi laikā kopš 2020. gada sākuma saprotamu iemeslu dēļ ir pārņēmusi Covid-19 tēma, jāatgādina, ka citas slimības, tai skaitā gremošanas slimības, nav zaudējušas savu aktualitāti, tādēļ pacientam, kurš ar tām saskaras, ir primāri svarīgi saņemt savlaicīgu diagnostiku un terapiju. Ne mazāk svarīgi ne tikai turpināt informēt un izglītot sabiedrību par gremošanas sistēmas veselības jautājumiem, bet arī cīņā ar Covid-19 pandēmiju neizmantot ierobežojumus, kas apdraudētu pacientu iespējas saņemt valsts apmaksātus ambulatoros veselības aprūpes pakalpojumus.

Arī Covid-19 pandēmijas laikā saglabājas ļoti liels pieprasījums uz valsts apmaksātām endoskopijām. Šobrīd uz tām GASTRO ir ilgtermiņa rinda, kurā pacienti pakalpojumu var saņemt tikai pēc vairāku mēnešu gaidīšanas. Lai arī sistemātiski veicam lielu skaidrojošo darbu pacientiem un ģimenes ārstiem par iespējām izmantot “zaļā koridora” un kolorektālā vēža skrīninga programmas, tomēr tas būtiski nemazina lielo pieprasījumu uz valsts apmaksātiem pakalpojumiem.

Pēdējo trīs gadu laikā ir būtiski pieaudzis terapeitisko endoskopiju īpatsvars. Laikā no 2018. līdz 2021. gadam terapeitisko manipulāciju skaits endoskopijās ir pieaudzis 4,5 reizes, un beidzamā gada laikā jau 50% no kopējā endoskopiju skaita veido terapeitiskās endoskopijas. Ambulatori veiktā terapeitiskā procedūra valstij izmaksā būtiski lētāk nekā stacionārā veiktā procedūra, un arī pacienti labprātāk izvēlas terapeitiskās endoskopijas veikt ambulatori, īpaši apstākļos, kad slimnīcas ir pārpildītas.

Savukārt pacientiem pēc ļaundabīgo audzēju operācijām, kā arī pacientiem ar augsta riska pirmsvēža stāvokļiem nepieciešami kontroles izmeklējumi stingri noteiktos laika intervālos ļaundabīga procesa vai tā recidīva savlaicīga atklāšanai. Kontroles endoskopisko izmeklējumu neveikšanas gadījumā tiek paaugstināts savlaicīgi nediagnosticētu ļaundabīgo audzēju risks, kas turpmāk tikai veidos papildu slodzi veselības aprūpes sistēmai.

GASTRO, neskatoties uz jau sen nepārskatītiem un neatbilstošiem tarifiem, papildus ieguldot savus resursus, arī Covid-19 pandēmijas laikā veic sarežģītas endoskopiskas operācijas dienas stacionārā, tai skaitā, endotraheālā narkozē, tādējādi samazinot hospitalizācijas un atslogojot stacionārus.

Jau sākoties Covid-19 pandēmijai, GASTRO kā vienu no mērķiem izvirzīja pacientiem un uzņēmuma darbiniekiem drošas epidemioloģiskās vides nodrošināšana, lai līdz minimumam samazinātu iespēju vīrusa izplatībai pacientu un darbinieku vidū. Ar Covid-19 pandēmiju saistīto risku analīze un pasākumi, kas jāveic šo risku mazināšanai, ir bijuši GASTRO ikdienas darba kārtībā jau kopš 2020. gada marta. Esam sekojuši gan Slimību profilakses un kontroles centra ieteikumiem, gan Nacionālā veselības dienesta prasībām, gan arī ņēmuši vērā uzņēmumā strādājošo augsti kvalificēto ārstu un māsu ieteikumus.

GASTRO ir izdots un regulāri pārskatīts galvenās ārstes rīkojums, kas saistošs visiem uzņēmuma darbiniekiem un kas nosaka prasības epidemioloģiskajam režīmam, darba organizācijai un rīcības algoritmiem saistībā ar Covid-19 pandēmiju. Par jaunajām un mainīgajām prasībām visās sapulcēs ir informēti uzņēmumā strādājošie, lai panāktu maksimāli precīzu un saskaņotu darbību atbilstoši rīkojumam.

Papildus jau tradicionālajiem epidemioloģiskās drošības pasākumiem (sejas masku valkāšana, roku un virsmu dezinfekcija, telpu vēdināšana u.t.t.) GASTRO izvēlējāmies vēl vienu papildus drošības pasākumu – lielāko daļu no pandēmijas laika viss ārstniecības un klientu apkalpošanas personāls strādā divās maiņās, lai samazinātu vienlaicīgi strādājošo skaitu un nodrošinātu iespēju turpināt darbu, ja saslimšana tiek konstatēta vienā no maiņām. Tāpat arī esam ierobežojuši klātienes konsultācijas, primāri pacientiem piedāvājot konsultācijas attālināti “Zoom” platformā un tikai būtiskas nepieciešamības gadījumā organizējot konsultācijas pēcpusdienās un vakaros, kad tiek mazāk veikti izmeklējumi.

Tāpat jau kopš 2021. gada 11. oktobra pirms vizītes GASTRO ikvienam pacientam nepieciešams vai nu uzrādīt sadarbspējīgu Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu vai arī negatīvu Covid-19 testu, kas veikts ne vēlāk kā 48 stundas pirms izmeklējuma. Šī prasība ir ļoti būtiska, lai nodrošinātu GASTRO telpās epidemioloģiski drošu vidi gan pacientiem, gan uzņēmuma darbiniekiem. Laikā no 1. līdz 15. novembrim papildus visi pacienti tika testēti ar ātrajiem Covid-19 antigēnu testiem un no vairāk nekā 400 testētajiem pacientiem nevienam nebija pozitīvs Covid-19 rādītājs.

Jāsaka, ka ieviestie un ikdienā stingri uzraudzītie pasākumi ir bijuši gana efektīvi, jo visu pandēmijas laiku GASTRO darbinieki ir izvairījušies no saslimšanas ar Covid-19 un arī pacientiem esam nodrošinājuši drošu vidi izmeklējumu veikšanai un konsultāciju sniegšanai.

Līdzīgi kā sabiedrībā, arī GASTRO vakcinēšanās procesa sākumā bija darbinieku diskusijas un jautājumi par vakcinēšanās pret Covid-19 lietderību un efektivitāti. Mūsu gadījumā ļoti pozitīvu lomu nospēlēja izskaidrojošais darbs ar personālu, kuru veica gan uzņēmuma vadošie ārsti, gan uzaicinātie infektologi, kuri profesionāli izskaidroja un atbildēja uz visu darbinieku neskaidrībām vai bažām. Tas deva ļoti labus rezultātus un vairāk nekā 90% kolēģu jau 2021. gada janvārī un februārī vakcinējās. Šobrīd vakcinēti ir visi strādājošie GASTRO ārsti un māsas, kā arī klientu apkalpošanas speciālisti un pārējie administratīvie un atbalsta darbinieki, kuri ikdienā strādā GASTRO. Liela daļa no personāla jau ir saņēmusi arī 3.vakcīnas devu (balstvakcīnu). GASTRO personāls arī aktīvi aicina pacientus gan klātienes vizīšu laikā, gan arī izmantojot mājaslapu un sociālos tīklus vakcinēties.

Pandēmijas laikam raksturīgas arī negatīvas iezīmes cilvēku savstarpējā komunikācijā. Ilgstošie ierobežojumi un neziņa par nākotni cilvēkiem ikdienā liek justies sliktāk, šīs savas negatīvās emocijas nereti nododot arī līdzcilvēkiem. Arī mēs saskaramies ar pacientiem, kuri neapmierinātību par kopējo situāciju izpauž savā komunikācijā ar mūsu personālu.

Līdzīgi arī publiskajā telpā notiekošajā diskusijā nereti tiek pretnostatītas izglītības nozares un medicīnas nozares intereses; ārsti, kuri tieši cīnās par Covid-19 slimnieku dzīvībām, un ārsti, kuri glābj citu slimnieku dzīvības; valsts slimnīcas un privātās klīnikas.

Atslēgas vārdi visām šīm situācijām, mūsuprāt, ir – sadarbība un spēja sarunāties.

Kā labu piemēru sadarbībai un spējai sarunāties vēlamies uzsvērt un paldies teikt Veselības aprūpes darba devēju asociācijai (VADDA) un tās izpilddirektorei Inārai Pētersonei. Brīdī, kad augstu vilni sita diskusijas par mediķu mobilizāciju, VADDA uzsāka sarunas ar visiem tās biedriem, Veselības ministriju, Nacionālo veselības dienestu un klīnisko universitāšu slimnīcu pārstāvjiem par iespēju, kā bez piespiedu mobilizācijas, kas radīja lielu neizpratni un sašutumu, risināt jautājumu par privātā sektora atbalstu valsts un pašvaldību slimnīcām Covid-19 krīzē. Šo sarunu rezultātā strādāt slimnīcās brīvprātīgi pieteicās liels skaits privāto klīniku ārstu un māsu.

Arī no GASTRO komandas pēc iekšējām sarunām par nepieciešamību atbalstīt valsts slimnīcas cīņā ar Covid-19 pandēmiju pieteicās mūsu kolēģi anesteziologs Jānis Zaķis un medicīnas māsa Ilze Vilgerte, kuri pašlaik sniedz atbalstu Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcā (RAKUS). Tāpat GASTRO ir izteicis gatavību atbalstīt RAKUS endoskopiju veikšanā gadījumā, ja tas būs nepieciešams.

Kā redzams no šī piemēra, medicīnas nozarē iekšēji ir iespējams atrast labāko risinājumu – tiklīdz cilvēki sāk sarunāties un sadarboties. Mēs ticam, ka līdzīgi ir arī citās nozarēs. Un ļoti ceram, ka darbs Covid-19 pandēmijas ēnā mūs padarīs stiprākus, uz sadarbību un savstarpējo solidaritāti vairāk vērstus.