Kas jādara, lai sakārtotu veselības aizsardzības sistēmu Latvijā?

Ivars Tolmanis,

GASTRO CENTRA valdes priekšsēdētājs,

ārsts–gastroenterologs

Publiskajās diskusijās, medijos un arī politikas veidotāju, politiķu un ierēdniecības “garajos gaiteņos” ir tikai divas tēmas, kuras vienmēr tiek uzturētas “karstas”, nemitīgi runājot par reformām, uzlabojumiem vai kārtējo “diskusiju” nepieciešamību. Tās ir izglītība un, protams, veselības aprūpes sistēma. Ar abu šo jautājumu risināšanu praktiskajā dzīvē mums diemžēl iet kā pa celmiem.

Nenoliedzami, man svarīga un arī pazīstama tēma ir veselības aizsardzība, kuras sistēmiska sakārtošana ir akūti nepieciešama ne tikai mediķiem un veselības aizsardzības iestādēm, bet visai sabiedrībai. Piekritīsiet – nekā nav dārgāka par cilvēka veselību!

Tāpēc ir būtiski tomēr gan mediķu, gan ekspertu, gan politikas veidotāju vidū “ienest” noteiktu sistēmiskumu un racionalitāti. Un ar šo komentāru gribu pie mums, “GASTRO Ziņās”, uzsākt rakstu sēriju, kas ietvertu svarīgākās tēzes par, manuprāt, būtiskākajiem jautājumiem, kuri jārisina Latvijas veselības aprūpes sistēmas sakārtošanai. Tā kā visvairāk piesauktā problēma publiskajā telpā ir finansējuma trūkums, tad savos rakstos mūsu avīzes turpmākajos numuros koncentrēšos tieši uz pakalpojumu izmaksām un cenām, kā arī to noteikšanu, jo tā ir būtiska veselības aprūpes budžeta izdevumu sadaļa.

Es sākšu ar uzdevumiem, kas būtu jāveic ikvienai ārstu praksei, iestādei un arī valstij kopumā, lai virzītos uz maksimāli efektīvu finansēšanas modeli neatkarīgi no tā, kas ir pakalpojuma finansējuma avots: valsts budžets, dažadi apdrošināšanas modeļi, privātie līdzekļi vai to dažādas kombinācijas.

Vispirms jāpievēršas atklāta un “caurspīdīga” reālo izmaksu un cenu novērtējuma nepieciešamībai, kas ir būtisks priekšnoteikums, lai pakalpojuma sniedzējs, saņēmējs un maksātāji varētu objektīvi novērtēt finansējuma adekvātumu. Šāds caurspīdīgums veicina kvalitatīvāku lēmumu pieņemšanu, optimālāku finansējuma plānošanu un vairumā gadījumu var samazināt kopējās izmaksas. Lūk, galvenie soļi izmaksu un cenas “caurspīdīgai” notiekšanai

Tiesību akti un noteikumi

– Likumdošanas aktu izveide, kas nosaka to, ka pakalpojumu sniedzējiem jānorāda reālā pakalpojuma gala cena un tās sadalījums pa maksātājiem, ja tie ir vairāki, piemēram, valsts un pacients vai apdrošinātājs un pacients.

– Jānosaka vienoti standarti kā pakalpojuma cena tiek norādīta.

Informācijas pieejamība

– Dažādiem lietotājiem draudzīgas platformas (piemēram, tīmekļa vietnes, viedierīču aplikācijas), kur pieejama izsmeļoša informācija par pakalpojumu cenām.

– Pakalpojuma saņēmējam un maksātājam pieejams visa pakalpojuma spektra (no receptes vai konsultācijas līdz sarežģītām starpdisciplinārām un starpinstitucionalām procedūrām un operācijām un ilgtermiņa ārstēšanai) detalizēts, izsmeļošs un saprotams cenu un prognozējamo kopējo izmaksu pārskats.

Reālo izmaksu noteikšana un prognozēšana

– Individuāli rīki konkrētās epizodes izmaksu aprēķināšanai un sadalījumam pa citiem maksātājiem (ja tādi ir), ieskaitot pacienta paša līdzmaksājumus.

– Skaidra sagaidāmo izmaksu un iespējamo papildu izmaksu noteikšana.

Pakalpojuma, tā kvalitātes kritēriju un cenas noteikšanas standartizēšana

– Pakalpojuma apraksta, kodēšanas un cenas noteikšanas mehānisma vienādošana, kas neizslēdz cenu atšķirības uz objektīvu un pacientiem saprotamu kvalitātes vai servisa kritēriju rēķina.

– Pakalpojuma saņemējam saprotamas valodas un terminu lietošana aprakstos.

Kvalitātes kritēriji

– Katram pakalpojumam jānosaka kvalitātes kritēriji, kas ietver vadlīniju standartus, iznākumus un pacientu apmierinātības vērtējumus.

– Pakapojuma saņēmējus jāstimulē izvēlēties pakalpojumus, kur kvalitāte un cena ir līdzsvarā.

Izglītība, atgriezeniskā saite un analīze

– Sabiedrības izglītošana par veselību, veselības aprūpi, pakalpojumiem, to kvalitātes kritērijiem, izmaksu un cenu veidošanas prncipiem.

– Pakalpojumu sniedzēju izglītošana par izmaksu un cenu veidošana principiem un objektīvas informācijas uzrādīšanas nepieciešamību.

– Pakalpojuma saņēmēju anketēšana par pakalpojuma kvalitāti un cenu atbilstību.

Sadarbība

Cieša sadarbība starp pakalpojuma sniedzējiem, profesionālajām asociācijām un maksātājiem caurspīdīgas izmaksu un cenu politikas ieviešanas veicināšanā.

***

Jau nākamajos numuros apskatīsim plašāk gan jau pieminētās, gan arī citas darbības un aktivitātes, kas nepieciešamas, lai patiešām sakārtotu mūsu veselības aprūpes sistēmu, veidojot to ilgspējīgu un strādājošu ilgtermiņā.