Digitalizācija ir prioritāte nākotnes veselības aprūpes ekosistēmā

Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas (BKUS) valdes priekšsēdētājs Valts Ābols ir veselības aprūpes datu digitalizācijas un izmantošanas pionieris pacientu aprūpes uzlabošanā, uzskatot to par svarīgu prioritāti. Viņa vadībā BKUS kļuva par pirmo slimnīcu Baltijas reģionā, kas ieviesa reāllaika sistēmu pacientu pieredzes noteikšanai. Intervijā Valts Ābols sniedz ieskatu slimnīcas digitālajā ekosistēmā “Vesela pasaule”, reāllaika sistēmas darbībā, datu apmaiņas izaicinājumos starp iestādēm un sadarbībā ar GASTRO CENTRU projektā, kas vērsts uz gremošanas sistēmas izmeklējumu digitalizēšanu un efektivitāti Latvijā.

Jūs tiekat uzskatīts par datu izmantošanas pionieri veselības aprūpē. Kāds, Jūsuprāt, no digitāliem risinājumiem ir galvenais ieguvums pacientiem? Un – tā kā Bērnu slimnīca ir pirmā slimnīca Baltijā, kas ieviesa reāllaika sistēmu pacientu pieredzes noteikšanai, lūdzu, pastāstiet, kā šī sistēma darbojas un kā tās iegūtie dati tiek izmantoti ikdienas darbā?

Bērnu slimnīcā pirmie Latvijā un arī Baltijā sākām mērķtiecīgi ieviest vairākus pasākumus, kas uzlabo pacientu pieredzi, tai skaitā digitalizētu datu ievadīšanu slimnīcas informācijas tehnoloģiju sistēmās, uzglabāšanu un analizēšanu. Šajā procesā izmantojām citu valstu pieredzi un uzkrātās zināšanas. PREM anketas, kuras jau vairākus gadus aizpilda vecāki vai likumiskie pārstāvji, un daļēji – arī bērni, kuri ārstējušies stacionārā, tiek izsūtītas ar SMS palīdzību. Bērna vecāki vai likumiskie pārstāvji saņem īsziņu, kurā ir saite uz anketu. Saite ir aktīva 30 dienas pēc izrakstīšanās no stacionāra, bet, ja anketa netiek aizpildīta uzreiz, pacienta vecāki saņem atgādinājumus. Regulāri analizējam iegūto informāciju, lai ieviestu uzlabojumus un pievērstu uzmanību tam, kas satrauc bērnus un vecākus laikā, kamēr viņi atrodas nodaļās. Pievēršam lielu vērību baiļu un satraukuma mazināšanai katrā ārstniecības etapā, jo tas palīdz atveseļoties, paaugstina ģimenes līdzestību terapijas laikā un veido mūsu bērnos pozitīvu attieksmi pret veselības aprūpes sistēmu kopumā. Tāpat vērtējam, kā pieaug pacientu apmierinātība, tostarp, ar komunikāciju, informācijas pieejamību, infrastruktūru, ēdināšanu. Piemēram, tā kā slimnīcā ēdienu gatavo mūsu Ēdināšanas dienesta darbinieki, informāciju, kā svārstās pacientu sniegtais vērtējums, un arī komentārus par to, kas pacientiem garšo vai negaršo, viņi saņem praktiski uzreiz.

Valts Ābols

Mēs aptaujājam arī pacientu vecākus, kuri kopā ar bērniem apmeklējuši Bērnu slimnīcu, lai saņemtu ambulatoros pakalpojumus, vai arī vērsušies pēc palīdzības Neatliekamās medicīnas centrā. Šīs anketas ir īsākas, bet sniedz neieciešamo informāciju, lai uzlabotu pacientu pieredzi arī īslaicīga apmeklējuma laikā.

Jūsu vīzija ir izveidot digitāli integrētu bērnu veselības ekosistēmu. Kādi ir galvenie izaicinājumi un soļi, lai šo vīziju realizētu Latvijas mērogā?

Lai kādus jaunus risinājumus mēs slimnīcā ieviestu, tiem jābūt vērstiem uz ieguvumiem pacientam un viņa ģimenei – bērnu veselības uzlabošanai un dzīvības glābšanai. Ar šādu mērķi Bērnu slimnīcā ir izveidota digitālā ekosistēma “Vesela pasaule”. Tāds nosaukums dots arī vecāku un jauniešu veselības pratības veicināšanas portālam veselapasaule.lv, kurā atrodama tikai mūsu speciālistu veidota un pārbaudīta informācija.

Šobrīd tiek veidota digitālā Pacienta rokasgrāmata, kurā būs atrodama praktiska informācija par uzturēšanos, ārstēšanu un pacienta tiesībām Bērnu slimnīcā.

Kopumā mūsu veidotā bērnu veselības ekosistēma aptver visus bērnu veselību veidojošos un ietekmējošos elementus – ne tikai sabiedrības veselības pratības veicināšanu, bet arī bērnu veselības nozares attīstību, tās speciālistu profesionālo pilnveidi un zināšanu pārnesi.

Pacienta portālā Bērnu slimnīcas pacientu vecākiem vai likumiskajiem pārstāvjiem kā arī pacientiem no 14 gadu vecuma, ir iespēja pieteikties attālinātām konsultācijām un saņemt tās, pieslēdzoties ar kameru video formātā. Joprojām tiek veikti uzlabojumi attālināto vizīšu norisei – izstrādātas elektroniskas anketas pirms vizītes, sniegta iespēja pievienot ar pacienta veselību saistītos dokumentus. Pacienta portālā attālinātajās vizītēs ir iespēja piesaistīt citas ar pacientu saistītās ārstniecības personas (ģimenes ārstus un citus speciālistus, kas iesaistīti konkrētā pacienta ārstēšanā). Tāpat Pacienta portālā vecākiem ir iespēja elektroniski saņemt izmeklējumus, slēdzienus un citus ar bērna ārstniecību un aprūpi slimnīcā saistītus dokumentus. Vēl pacientiem un vecākiem viņu profilā pēc vizītēm pie speciālistiem esam sākuši ievietot saites uz publikācijām veselapasaule.lv, kurās var atrast nepieciešamo informāciju par konkrēto slimību vai traucējumu – no diagnostikas līdz ārstēšanai.

Ģimenes ārstiem un speciālistiem, kuriem ir līgums ar Nacionālo veselības dienestu, ir iespēja pieslēgties mūsu izveidotajam Profesionāļu portālam, kurā ir sadaļa nosūtījumu pievienošanai par pacientiem, kuriem palīdzība nepieciešama steidzami. Ģimenes ārstiem, kuriem ir līgums ar Nacionālo veselības dienestu, caur Profesionāļu portālu ir iespēja piekļūt savu pacientu dokumentiem, kas saistīti ar ārstēšanos slimnīcā.

Jau gadu Bērnu slimnīcā darbojas Metodiskās vadības centrs, kura mērķis ir nodrošināt vienlīdz kvalitatīvu bērnu veselības aprūpi visā valstī. Drīzumā speciālistiem būs pieejams inovatīvs digitāls rīks, kas atvieglos darbu reanimācijas situācijās — gan NMPD darbiniekiem, gan intensīvās terapijas un neatliekamās palīdzības nodaļām — nodrošinot vienotu pieeju lēmumu pieņemšanā un precīzu medikamentu un devu izvēli atbilstoši bērna vecumam un svaram.

Tā kā mūsu veidotajai digitālajai ekosistēmai var pieslēgties pacienti un veselības aprūpes speciālisti no visas Latvijas, mums ir iespējas daudz veiksmīgāk nodrošināt informācijas apriti, kas nepieciešama bērnu un jauniešu profilakses un ārstēšanas uzlabošanā.

Izaicinājumi, ar kuriem saskaramies, saistīti ar automatizētu un drošu datu nodošanu citām veselības aprūpes iestādēm, kad pacienti pāriet uz pieaugušo medicīnu.

Kā, Jūsuprāt, varētu veicināt datu apmaiņu un sadarbību starp dažādām medicīnas iestādēm, ja to datu sistēmas nav savietojamas? Vai vienota valsts sistēma ir vienīgais risinājums?

Vienota valsts sistēma nav vienīgais risinājums, kas obligāti ieviešams, ja medicīnas iestāžu izveidotās datu sistēmas nav savietojamas. Efektīvāka un elastīgāka pieeja ir – ieviest kopīgus datu apmaiņas standartus (piemēram, HL7 FHIR, SNOMED CT, LOINC) un izveidot nacionālu datu integrācijas platformu ar drošiem API. Šāda pieeja ļauj katrai iestādei saglabāt savu informācijas tehnoloģiju sistēmu, vienlaikus piedāvājot drošu un standartizētu datu apriti. Valsts ziņā, izvēloties šādu risinājumu, būtu noteikt standartus, sertificēt risinājumus un izveidot drošu infrastruktūru, nevis veidot vienu centralizētu sistēmu.

Jau šobrīd tiek īstenots projekts, kas palīdzēs uzlabot pacientu un viņu likumisko pārstāvju ārstniecības un aprūpes procesu. Tiek veidota datu ievades, uzkrāšanas un nodošanas uz koplietošanas platformu sistēma visām trim klīniskajām universitātes slimnīcām. Projekta mērķis šobrīd ir uzlabot tieši onkoloģijas pacientu ārstniecības procesu, taču nākotnē šīs topošās platformas iespējas ir paplašināmas, aptverot visus pacientus ar hroniskām slimībām vai traucējumiem, kuru dēļ viņiem ārstēšanās ir jāturpina ilgstoši.

“Esam gatavi sadarboties un dalīties ar savu pieredzi par digitalizācijas procesiem, kas Bērnu slimnīcā jau ir ikdiena,” aicina BKUS valdes priekšsēdētājs Valts Ābols.

Lai nodrošinātu sistēmu savietojamību un ilgtermiņa IT arhitektūras vienotu pieeju un standartizāciju, datu apmaiņas ieviešanu koordinē un pārrauga LDVC. Viens no šis organizācijas uzdevumiem ir digitālo tehnoloģiju plašāka izmantošanu veselības aprūpē. Esam gatavi sadarboties un dalīties ar savu pieredzi par digitalizācijas procesiem, kas Bērnu slimnīcā jau ir ikdiena.

Kāda ir bērnu gastroenteroloģiskā veselība un tendenču dinamika Latvijā pēdējos gados (biežākās saslimšanas, galvenie riska faktori, ārstēšanās iespējas u. tml.)?

Liela daļa gremošanas trakta problēmsituāciju bērniem ir funkcionāla rakstura. Vienlaikus, tāpat kā citur pasaulē, arī Latvijā pieaug pacientu skaits bērnu un jauniešu vecumā, kuriem ir autoimūnas slimības, tai skaitā iekaisīgas zarnu slimības, turklāt arī tādas, kas norit smagi. Tā kā daļai pacientu ir nepieciešams veikt arī endoskopiskos izmeklējumus, ikviens papildu rīks, kā, piemēram, projektā GastroTech izstrādātā pašnovērtējuma anketa, palīdzētu precīzāk izvērtēt simptomus izmeklējumu veikšanas nepieciešamības izvērtēšanai.

Kā notiek Bērnu slimnīcas un GASTRO CENTRA sadarbība projekta GastroTech ietvaros? Kā šī sadarbība radās un kādi ir tās galvenie mērķi?

Šī projekta mērķis ir digitalizēt un uzlabot gremošanas sistēmas izmeklējumu pieejamību un efektivitāti Latvijā. Galvenais projekta uzdevums ir izveidot digitālu rīku, kas palīdzētu ģimenes ārstiem un speciālistiem precīzāk veikt izmeklējumus un ārstēšanu. Esam sadarbības partneri ar GASTRO CENTRU viņu īstenotajā projektā, kurā mums ir iespēja izveidot digitalizētu bērna pašnovērtējuma aptaujas anketu. Tāpat tiek veidots digitāls nosūtījums pie bērnu gastroenterologa, kurā sniegta precīza informācija par bērna sūdzībām un veselības stāvokli.

Kādu ieguldījumu projekta realizācijā sniedz katra no iesaistītajām pusēm – Bērnu slimnīca un GASTRO CENTRS? Kā tiek apvienotas abu iestāžu zināšanas un resursi?

Bērnu slimnīcas ārsti ir iesaistīti klīniskā satura definēšanā, šādi palīdzot izstrādāt projektā paredzētos digitālos rīkus. Jau ir izveidoti jautājumi un strukturētu atbilžu klasifikatori, lai katrā gadījumā pēc vienotas sistēmas izvērtētu endoskopijas procedūras pamatojumu.

Bērnu slimnīca kā stratēģiskais GASTRO CENTRA partneris digitālās platformas izstrādē dalās ar savu pieredzi informācijas sistēmu izstrādē un vienotas ekosistēmas izveidē. Vadoties no Bērnu slimnīcas piemēra, ir izstrādāta projekta GastroTech IT arhitektūra, proti tas, kā tiek veidota informācijas sistēma, kas nodrošina vienotu datu platformu.

Kā sadarbība ar GASTRO CENTRU un GastroTech projekts ietekmē tieši bērnu veselības aprūpi? Kādus jaunus pakalpojumus vai ārstēšanas metodes tas piedāvā mazajiem pacientiem?

Šobrīd sadarbībā ar GASTRO CENTRU projektā GastroTech īstenota pirmā fāze ar prototipu, kas pieejams demo.gastrotech.lv. Šajā demo vietnē pieejama anketa pieaugušiem pacientiem, savukārt bērni līdz 18 gadu vecumam tiek pārvirzīti uz Bērnu slimnīcas Pacienta portālu, kur būs atrodama jau minētā pašnovērtējuma anketa. Nākamajā demo platformas relīzē tiks izvērtēts risinājums, kurā platformā pacientiem līdz 18 gadu vecumam būs ērtāk aizpildīt anketu. Projekta gaitā speciālisti nonākuši pie atziņas, ka pieaugušo un bērnu vecumā endoskopijas izmeklējuma pakalpojuma pieejamība un tā veikšanas nepieciešamības izvērtēšana ir atšķirīga, tāpēc uzmanība tiek pievērsta strukturētu datu pieejamībai un integritātei, kad bērns nonāk pieaugušo veselības aprūpē un vēršas pēc palīdzības dažādās ārstniecības iestādēs.

Kā Jūs redzat šī projekta attīstību nākotnē? Vai plānojat sadarbību paplašināt arī ar citām medicīnas iestādēm vai specialitātēm?

Projekta attīstībai nākotnē ir liels potenciāls, taču jāņem vērā izaicinājumi, kas saistīti ar finansējuma piesaisti digitalizācijai. Tā kā šobrīd GASTRO CENTRS īsteno pilotprojektu valsts apmaksāto pakalpojumu uzlabošanai, pēc pilotprojekta beigām būs svarīgs nozares asociāciju un valsts atbalsts, lai iesākto turpinātu un attīstītu. Bērnu slimnīca ir atvērta sadarbībai un gatava izmantot pilotprojekta izstrādes – strukturētus datus, datu apmaiņas platformas iespējas.

Informācija sagatavota sadarbībā ar BKUS komunikācijas speciālisti Ilzi Olšteinu